Temat: REFLEKTORY PC. PRÓBA PORÓWNANIA JAKOŚCI NA PREZYKŁADZIE DWÓCH MODELI

Zapraszam do dyskusji na temat, ewentualnych zalet i wad dwóch modeli reflektorów
ADB C101
Selecon Rama 175HP oraz Selecon Rama 150 Pc

Osoby zainteresowane,chciałbym poprosić o konkretne dane dotyczące pracy na tych lampach + (popartej doświadczeniem w używaniu poszczególnych modeli), chęcią rozwikłania zagadki :

"Dlaczego ADB jest dedykowane do teatru, jako lampa najczęsciej używana na scenach teatralnych"

"Jakie tajemnice kryje wchodząca na rynek teatru nowa gwiazda Selecon Rama Pc"

Zaznaczam iż dyskusja na ten temat powinna być pozbawiona, wszelkiego rodzaju powinowactwa, z firma , albo dystrybutorem, danego modelu lamp.
Dyskusja jest czysta i otwarta.
Zapraszam.Pozdrawiam Ł.W

Vari-Czub.Chirurgia oświetlenia scenicznego wraz z dyslekcją i czystym strumieniem świadomości,wraz z fizycznością pracy,i ochota do tworzenia.Wraz ze wszystkim co związane ze światłem..,i jeszcze pewne przemyślenia.

2

Odp: REFLEKTORY PC. PRÓBA PORÓWNANIA JAKOŚCI NA PREZYKŁADZIE DWÓCH MODELI

PRÓBA PORÓWNANIA DWÓCH MODELI LAMP NA PRZYKŁADZIE ADB C101 I SELECON RAMA PC 150

Dla wielu osób związanych ściśle z techniką oswietleniowa, zagadnienie "ADB jest dedykowane jako najlepsze swiatlo do teatru", jest juz ostatecznym zdaniem w tej kwesti. Na wielu scenach w Polsce pracuje sie na aparatach firmy ADB.
Podejmowanie tematu tego zagadnienia w skali Polski jest globalne (miejscami niebezpieczne). Pomijając kwestie dystrybucji i okazyjnych cen, staram sie znalesc odpowiednik, albo godny tej rangi co ADB, aparat. Myslalem tutaj o reflektorach PC firmy Selecon.

Nie istnieje stwierdzenie, ze coś jest idealne. Więc nie istnieje zagadnienie ADB i SELECONA. Istnieje jednak zagadka popularności tych lamp i konkurencyjnosci innych z nimi.
Teraz postaram sie skupic na detalach, aby wyciagnadz, plusy i minusy obydwu porównywanych modeli.
Zastanówmy sie jakie są kryteria doboru lamp na scenach teatralnych:

Optyka - przewaznie jest to 150mm. Dla lamp o mocy 1KW, jest to wystarczajacy rozmiar soczewki by uzyskac plame o rownej intensywnosci i w miare ostra. Dla optyki Plano Convex, raczej nie byloby tutaj  klopotu z uzyskiwanym intensywnym obrazem. Wystepuje tutaj jednak zjawisko aberacji chromatycznej. Na obrzezach soczewka dziala jak pryzmat. Klopot ten stanowczo utrudnia prace na dlugich dystansach swiecenia, gdzie koniecznosc uzyskiwania malych plam, jest ujemna w skutkach, w widocznym obrazie. Katastrofalnie widoczne obrysy plam wpedzaja niejednego rezysera w kompleksy, a oswietleniowca w nerwy. Jak temu zapobiedz? Mozna stosowac filtry (CLR, high transmission frost, albo kompletnie rozpraszajace white diffusion, lub kierunkujace silk). Przy obydwuch aparatach mamy porownywalne parametry soczewki, ale niekoniecznie musimy stosowac filtry, aby korygowac pewne uchybienia (oczywiscie dla skoncentrowanej plamy).

SOCZEWKA - dla ADB jest to 10-65, a dla SELECON 5-60.
ADB rozwiazalo problem rozmiarem odblysnika i niewiele to tak do konca pomoglo, a SELECON wymatowil soczewke na obzezach i rozmyl te krawedzie, przez co obraz uzyskiwany jest nierownomierny (plama intensywna w srodku, rozmyta na obrzezach, a na dodatek nie do konca, gdyz im bardziej skoncentrowana, tym bardziej widac ta roznice). Biale pregi u Selecona,i swiatlo rozproszone poprzez prism-convex, na obwolucie soczewki plano convex; tak jak i lekka roznica w kolorycie na obrysie plamy u ADB, sa stanowczo ujemnymi parametrami dla obu modeli lamp.

BARNDOORS - przy obu modelach zadowalajace. Dostatecznie duze aby plama kadrowana po elipsie miala rowne przyciecie, nawet przy koncowych wartosciach kata rozwarcia (przy krotszych klapach kadrujacych, efekt katastrofalny -> swiatlo wydostajace sie na ugieciu poza granice kadru). Klapami mozna obracac wokul wlasnej osi. Dla obu modeli jest to plus..

DOSTEP DO SRODKA REFLEKTORA ? ADB rozwiazalo sprawe bardzo profesionalnie. Dopiero po wyciagnieciu wtyczki przy gniezdzie, zwalnia sie mechanicznie blokada, dzieki ktorej dostajemy sie do srodka reflektora poprzez otwarcie gornej pokrywy. Niestety drugi etap jest niezadowalajacy. Kiepski dostep do soczewki koliduje z ewentualnymi przegladami, lub wymiana usterki. Dostep do prowadnic slimakowych, kabli oprawy - poprostu kiepski (jest zamalo miejsca). U SELECONA sprawa rozwiazana o wiele lepiej. Reflektor otwiera sie od spodu, zwalniajadz blokade w postaci zapinki. Otwierajadz pokrywe, odbezpiecza sie konekter, ktory odcina napiecie od oprawki. To zabezpiecza uzytkownika (tak jak u ADB), jednoczesnie dajadz dostep do srodka reflektora. Jesli to zawiedzie (np zapinka podczas dlugiego czasu eksploatacji odkrztalca sie), SELECON przestaje swiecic (gdyz zapinka skutkiem odkrztalcenia pewnego dnia podczas spektaklu zwalnia konekter i lampa gasnie). Ale to hipotetyczne teraz zalozenie, nie powinno sie stac koszmarem oswietleniowca jeszcze teraz.       

Dostep do wszystkich miejsc w srodku lampy, bardzo dobry SELECON dodatkowo dodal na boku reflektora tuz przy pokretle Zoom, skale ze stopniami. Taka podzialka stanowczo ulatwia prace pzy ustawianiu lamp. Tj wiekszy plus dla SELECONA.
ODPROWADZANIE TEMPERATURY - U ADB gora i tylem. Dzieki temu reflektor nie emituje zbednego swiatla bokami lub dolem (co jest bardzo wazne w przypadku kurtyn). U SELECONA dolem i tylem. W Przypadku ADB mamy konstrukcje (obudowe), ktora sie znacznie bardziej nagrzeje, niz plastik technologiczny z ktorego wykonano SELECONA. Co jest bardziej wytrzymale pozostaje zagadka dla uzytkownika. Natomiast wiadomo, ze ADB jest tutaj bardzo dobrze zaprojektowane. Trudno uwierzyc w plastik technologiczny, latwiej w sprawdzona konstrukcje ADB.

ROZMIARY ? Waga. Ze wzgledu na konstrukcje lampy u ADB 8kg, u SELECONA 6,9kg, sprawiaja iz sklaniamy sie za lzejszym aparatem. Natomiast rozmiary wieksze u SELECONA powoduja, iz moze nam brakowac miejsca kiedy juz zapelnimy caly trawers. Palak dluzszy u ADB pozwala nim swobodnie obracac (tylko po co, skoro jesli lampa wisi "do gory brzuchem", jednoczesnie wisza wlokna na zarowce).

Te detale (jak waga i rozmiary) wazne sa, kiedy potrzebujemy zawiesic wiecej lamp, a konstrukcja nosna nam nie pozwala ze wzgledu na wymiary, albo udzwig. Te sprawy nie sa blache z pozoru, poniewaz maja kluczowe znaczenie dla kazdej produkcji. To, gdzie i jak zostana powieszone lampy, stanowi przeciez o uzyskanym efekcie.
Na sam koniec wspomne tylko, iz obydwa aparaty pracuja na zarowkach GX 9,5 (1000W, 3050K, 750h/1000W, 3200K, 200h/1200W, 3200K, 200h), przy czym SELECON dodatkowo na T29 (1200W,  27600lum, 480h), CP90 (1200W, 30000lum, 400h), CP70 (1000W, 25000lum, 400h), T11/T19) (1000W, 21500lum, 900h).
To sa najwazniejsze parametry lamp. Nasuwa sie wniosek oczywisty, ale czy dedykacje sa wlasciwe?

Z uszanowaniem,
Lukasz Wojtas

Vari-Czub.Chirurgia oświetlenia scenicznego wraz z dyslekcją i czystym strumieniem świadomości,wraz z fizycznością pracy,i ochota do tworzenia.Wraz ze wszystkim co związane ze światłem..,i jeszcze pewne przemyślenia.

3

Odp: REFLEKTORY PC. PRÓBA PORÓWNANIA JAKOŚCI NA PREZYKŁADZIE DWÓCH MODELI

Co do seleconów to stwierdze że reflektory te nie mają sobie równych, pracowałem na 800 watowych pacyfikach i były mocniejsze od 2kW innych profili.

4

Odp: REFLEKTORY PC. PRÓBA PORÓWNANIA JAKOŚCI NA PREZYKŁADZIE DWÓCH MODELI

Dawidku kochany...Sprobuj przectytac tytul tego watku.My nie rozmawiamy tu o reflektorach profilowych,tylko porownujemy reflektory PC.

Vari-Czub.Chirurgia oświetlenia scenicznego wraz z dyslekcją i czystym strumieniem świadomości,wraz z fizycznością pracy,i ochota do tworzenia.Wraz ze wszystkim co związane ze światłem..,i jeszcze pewne przemyślenia.

5

Odp: REFLEKTORY PC. PRÓBA PORÓWNANIA JAKOŚCI NA PREZYKŁADZIE DWÓCH MODELI

teraz czas na porównanie profili : )

Michał Bystrzycki
--------------------

6

Odp: REFLEKTORY PC. PRÓBA PORÓWNANIA JAKOŚCI NA PREZYKŁADZIE DWÓCH MODELI

spoko, tylko dwóch a nie dwuch

chyba, że to dwuch to jakas nowa marka wink

Delay, Fade In, Wait, Fade Out...

7

Odp: REFLEKTORY PC. PRÓBA PORÓWNANIA JAKOŚCI NA PREZYKŁADZIE DWÓCH MODELI

Napisałem o profilach poto aby ukazać że firma selecon robi naprawde dobre użądzenia