Temat: Moze jakies wiadomości na temat oświetlenia scenicznego.
Może ktoś jest chętny napisać coś o oświetleniu scenicznym.. Teoria???
Forum Oświetlenia Scenicznego - Elwolight
forum techników i realiztorów światła
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Główna » Forum Oświetlenia Scenicznego - Elwolight » Wasze propozycje » Moze jakies wiadomości na temat oświetlenia scenicznego.
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Może ktoś jest chętny napisać coś o oświetleniu scenicznym.. Teoria???
ja tez sie dopisze bo ucze. I poszukam informacje .....
Bardzo dobry pomysł!!
Zapraszamy do prowadzenia własnych wątków. Chętnie wesprzemy!
Szefostwo proponuje KONKURS
Prosta zasada.. Kto przystepnym językiem napisze jakiś choćby niewielki lecz treściwy "Post" otrzyma od Elwo upominek w postaci bluzy, podkoszulka a może nawet ...
Szkoda że tylko bluza. heh Ja bym wolał na przykład Martin MAC 2000 Profile . J
Ale życie to nie bajka.
Pozdrawiam Admnia
P.S. Dzięki za inicjatywę !!!
Dzięki za dobre słowo.
Cieszymy się że jest zainteresowanie...
a co chcesz wiedziec o Macu 2000? bo ja zalet to widze malo..
Ponieważ to mój pierwszy post to witam wszystkich serdecznie!
A teraz, ponieważ padła propozycja napisania czegoś na temat teorii, ale jak widzę nikt się do tego za specjalnie nie garnie, to ja, chcąc nabyć pewnej elementarnej wiedzy z zakresu świecenia, pozwolę sobie zadać kilka pytań:
1. Co to jest 'horyzont' 'kontra' 'przestrzał' 'solo' (co do niektórych określeń mogę się domyślać, ale chodzi mi o konkretne sformułowanie wyjaśniające zagadnienie).
2. Załóżmy że posiadam 6-kanałowy regulator gdzie na kanał przypada 2,3kW. Oznacza to że do jednego kanału mogę podpiąć max 2xpar 64 z 1kW żarówką? Po drugie skąd wartość właśnie 2,3kW? Czy nie wygodniejsze w zastosowaniu było by 2kW lub 3kW na kanał? Może ma to jakieś swoje konkretne zastosowanie?
3. Produkty jakich firm są godne uwagi, a jakich unikać?
4. Czy wentylator służący do rozpraszania dymu jest rzeczą niezbędną na scenie powiedzmy... 10x6, a jeśli nie to na ile poprawi to efekt (w sensie na ile warto w niego inwestować?)
5. Czy 2 wytwornice dymu o wydajności 700m^3/min na powyższą wielkość sceny są wystarczające, a może jest to za dużo i wystarczą dwie mniejsze?
6. Przy pomocy jakiego urządzenia można uzyskać efekt (nie wiem czy tak się to nazywa) 'ciężkiego dymu' (mgła utrzymująca się przy podłożu).
7. Mile widziane również wszelkie zdjęcia czy też schematy obrazujące 'rozstawienie' świateł dla różnych sytuacji.
8. Planując oświetlenie konwencjonalne i inteligentne polecalibyście jeden sterownik do wszystkiego, czy może dwa osobne?
9. Kontynuując wątek sterownika to czy na początek sterownik obsługujący 512 kanałów wystarczy, a potem w miarę rozwoju ilości sprzętu kupić też większy sterownik, czy może lepiej od razu zainwestować w coś większego?
10. Czy w regulatorach kanały można łączyć?
11. Jaka jest różnica między głowami wash/spot/profile?
12. W ogóle to lepiej używać parów czy jakichś głów?
No i chyba na początek to tyle...
Pozdrawiam
P.S. Rozumiem że zdania będą podzielone w różnych tematach, co bardzo mnie cieszy bo poznam różne punkty widzenia, nie mniej jednak apeluję o 'nie skakanie sobie do gardeł' jak to miało i ma miejsce na różnych forach związanych z głównie nagłośnieniem imprez.
Ostatnio edytowany przez Marchw (2007-10-30 19:19:05)
Odp. na:
5. Wentylator nie jest super niezbędny ale "robi swoje" ja np, mam bardzo wydajną i w sumie niedrogą dymiarke
Antari Z-1200(chyba) do tego wentylator firmy ALASKA. Najczęściej do czynienia mam ze sceną 10x10 i moge powiedzieć
że ta dymiarka na tą scene mi w 100% wystarcza(dymairka pracuje cały czas na 40-50%)
6. Z tego co wiem są do tego trochę inne urządzenia tzn. Dym przed opuszczeniem dymiarki jest chłodzony.
!!!Uwaga nie jestem pewien proszę mnie poprawić jeżeli się mylę !!!
8. Ja polecam jeden sterownik do wszystkiego.
9.512 na pewno ci wystarczy do kilkunastu głów i parów. Uważaj tylko czy sterownik nie jest ograniczony tylko do kilku urządzeń a ma 512 kanałów.
Na resztę pytan postaram się odpowiedzieć jak najszybciej (mało wolnego czasu)
Zapraszam do "WASZA GALERIA" tam jest kilka moich realizacji.
Dzięki za odpowiedź i czekam na ciąg dalszy
9.512 na pewno ci wystarczy do kilkunastu głów i parów. Uważaj tylko czy sterownik nie jest ograniczony tylko do kilku urządzeń a ma 512 kanałów.
Możesz rozwinąć temat? Bo trochę nie rozumiem jak coś może mieć 512 kanałów o obsługiwać niejako mniej? Jak już mówiłem dopiero zaczynam, a zależy mi na tym żeby dowiedzieć się jak najwięcej i jak najszerzej.
Ostatnio edytowany przez Marchw (2007-10-30 18:03:56)
Dmx to nic innego jak RS-przemysłowy.
obsługuje on 512 kanałów na każdym z nich można zmieniac jego wartość od 0-255 (kroków).
jakieś tam najprostsze urządzenie np skaner będzie miał min 4 kanałów.
przykład : 1 kanał to PANorama
2 kanał to TILT
3 kanał to COLOR
4 kanal to GOBO
------------------------------
im bardziej za awansowane urządzenie to potrzebne jest wiecej kanałów.
i w przypadku takich skanerów mozesz ich wykorzystać az 128 ... na jednej lini 512... (nie występuje wiecej niż 512)
gdy urządzenie ma np 20 kanałów to możesz wykorzystac ok 23 itd..
Problemem może byc sterownik.
Proste sterowniki sa domyślnie zrobione ze obsługuje np 24 urzadzenia 14 kanalowe.. to zależy od producen
Ciekawostki.
do połączenia dmx-a nie powinno się stosować kabli tz mikrofonowych - powody straty, impedancja, podatność na zaklucenia... (ale to bardzo rzadko)
do takich połączeń stosować kabel o impedacji 120 ochm przeznaczony do połączeń cyfrowych..
wskazane tez jest stosowanie splitera przy wiekszych ilosciach urządzeń ...
Ostatnio edytowany przez krzyzak (2007-10-31 12:01:05)
Proste sterowniki sa domyślnie zrobione ze obsługuje np 24 urzadzenia 14 kanalowe.. to zależy od producen
Ok, dzięki - to wyjaśnia sprawę
Ciągnąc dalej ten temat jak to jest z konsolą np. compulite rave? Zdało by to egzamin przy na przykład 40 PARach, kilku skanerach i kilku głowach? Może jakaś ciekawsza alternatywa zamykająca się w kosztach 20-25 tysięcy?
Czekam dalej na odpowiedzi na pozostałe pytania
Pozdrawiam
Odp:
1.Kontra-swiatło które jest zawieszone na tylne sceny czy tylnym mozcie swiecące na scene do przodu. Spotykane na kazdym koncercie.
horyzont-reflektory(najczęściej naswietlacze czyli halogenopodobne) które świeca na tło czy tylną kotarę
przestrzał-światło z mostów bocznych lub kulis mające na celu niwelować cienie boczne na twarzy lub tworzyć "drózki" na scenie
solo-jeden reflektor świecący najczęściej jakimś supem qaby podkreślić konkretne miejsce czy artyste
2. Jeśli masz regulator-dimmer 2,3 kW to możesz podłączyć 2 pary a stąd się bierze 2,3 kW gdyż występuje element elektroniczny który sie nazywa triakiem i on zawsze jest zalezny w amperach i przy takim dimmerze masz tak skonstruowany układ że na kanał masz 10A (zresztą taki bezpiecznik tez jest) a 10 A to przy 230V to 2,3kW
3. Zależy o co chodzi ale tak mniejwięcej:
Głowy: Martin, Robe, Clay Paky, Varilite
Sterowniki: Ma lighting, Compulite, Strand, ADB, Martin, Avolites, Welhog
Dimmery: ADB, Strand, Ma lighting, Compulite, Avolites, ETC, Lite Puter i no polski Agat
Reflektory konwencjonalne: ADB, ETC, CCT, Selecon, Robert Juliat
Spoty: głównie Robert Juliat
Ledy: James Thomas, Pulsar
Naświetlacze architektoniczne: Griven, Space Cannon, Martin
Sky rose: Space Cannon, Syncrolite, Griven, Zap Technology
Statywy: Monfrotto, MobilTech
Wieże: Work, VBM, MobilTech
Truss: Prolyte, Eurotruss, Tomcat
4. Wentylator jest dobry o tyle że wzmacnia maszyne i rozprasza dym a nie idzie jedną smugą, a przecież wiatrak to nie taka droga żecz ze 100zł no chyba że JEM z DMX ale profesjonalne firmy kozystaja tez ze zwykłych poprostu pod dimmer podłaczasz i już
5. Im wytwornica wydajniejsza tym lepsza
6. Są poprostu specjalne maszyny do tego albo przystawki do dymnic chociaz niektórzy kombinuja np. rurka przez którą idzie dym z dimnicy opatulona lodem aby było chłodne i efekt w miare podobny
7. Nie ma rozstawień świateł do konkretnej sytuacji tu wyobraxnia jest nieograniczona. Ludzie którzy tkaie zeczy projektuja biorą za to ciężkie pieniadze
8. Mozesz z jednego, ale z doświadczenia wiem że lepsze dwa bo zawsze brakuje submasterów, zreszta konwencjonalne lepiej miec tak żeby miec prawie każdy reflektor pod palcem a inteligentne mają takie stoły że dużo on wykonuje za ciebie.
9. Do konwencjonalnych wystarczy, do ruchomych też ale lepiej do ruchomych i innych inteligentnych lepiej odrazu wiekszy. Pozatym to że jest napisane że 512 kanałów to nie zawsze oznacza że mozesz kozystac jednocześnie z 512 tylko z jakis np:24 w zakresie od 1 do 512
10. Łączyc zależy o co ci chodzi. Bo to na sterowniku sobie proramujesz tak aby miec pode jednym suwakiem pare reflektorów(kanałów)
11. Wash są to głowy które są najczęsciej na soczewkach fresnela lub czasmi PC i są tylko po to aby dać kolor, a spot czy profil bo to to samo tylko różni producenci różnie nazywają są żebyś mógł wyświetlać kształty kolory i inne bajery.
12. Parów i Głów. A dokładnie żwiatła Konwencjonalnego i inteligentnego. Czeba łączyć. Teraz sie w dużej mierze przechodzi na głowy ale wieksza sztuka nie odbędzie się bez "bateri" konwencjonalnych np: w telewizji często cały przód zapchany parami aby rozswietlić scenę. Pozatym Nie osiągnież wszystkich efektów z głów takich jak naprzykład BLINDERSY chociaz spodkałem się z blindersami na ruchomym ramieniu co jest fajna sprawą bo ułatwia pozycjonowanie i nie trzeba łazić po drabinach czy konstrukcjach żeby ustawać wszystko z konsoli a poza tym pewna uniwersalność gdyz podczas jednej sztuki moze swiecic w kilka róznych miejsc
No chyba narazie wystarczy.
Jak jeszce jakies pytania to pisac.
Co do Compulite RAVE kozystam z tego sterowniczka i jest w miare fajny oczywiscie pare wad jest ale nie przeszkadzają tak bardzo. Jest prosty w obsłudze gdyż został on stworzony z myslą o DJ. Ruchomych świateł on nawet 40 może obsługiwać parów bodajrze 60. Ma pare efektów gotowych do głów. Biblioteke użadzeń mozna ściągnąć z neta. Można pisać chase. Mi zawsze nie starcza submasterów bo lubie miec efekty pod palcami ale ma w miare standardowo 20 submasterów tyle wystepuje w dużach konsoletach, ale zawsze mozna jakies pole reczne dokupić z 50 macrami.
Fajna konsoletą jest avolite tiger ze swoja "roleczka"
Ostatnio edytowany przez Dawid (2007-10-31 17:20:07)
Bardzo dziękuję za tą zapewne dość czasochłonną i bardzo rzeczową odpowiedź ale...
Po tej odpowiedzi pojawiło się kilka pytań
13. Co to jest submaster?
14.
9. Do konwencjonalnych wystarczy, do ruchomych też ale lepiej do ruchomych i innych inteligentnych lepiej odrazu wiekszy. Pozatym to że jest napisane że 512 kanałów to nie zawsze oznacza że mozesz kozystac jednocześnie z 512 tylko z jakis np:24 w zakresie od 1 do 512
Możesz sprecyzować co to znaczy 'z jakichś np: 24 w zakresie od 1 do 512'? Do mnie póki co trzeba wielkimi literami i powoli
15. Co to jest 'chase'?
16. Co to jest 'macro'?
Jeśli jest coś o co nie pytam a jest wiedzą dość elementarną (typu np. nazewnictwo części konsolety tudzież jakieś inne podstawy) to również prosiłbym w miarę możliwości o napisanie i wyjaśnienie tych zagadnień
Pozdrawiam
Ostatnio edytowany przez Marchw (2007-10-31 18:35:15)
Marchew ....
Ile tobie wiosen i z skąd jestes...?
To może byś zalecial na jakiegoś JOBa jak bede w okolicach...
mozesz zaleciec do wawy - sala kongresowa 23.11.07... bede robl jakiś dziwny zespół
Wiosen mnie nie za wiele bo 16 a zaczynam się dowiadywać o teorię już teraz ponieważ niedługo (w przeciągu roku) znajdzie się kasa na światła i będzie potrzeba żeby ktoś zaczął budować jakiś system i umiał to ogarnąć jak również rozbudowywać dalej, a ponieważ moja styczność ze światłami ograniczała się do niedawna do włączania i wyłączania światła w pokoju, stąd też wszystkie banalne i podstawowe pytania Jeśli mogę skorzystać z Twojej uprzejmości to bardzo chętnie (o ile czas i rodzice nie będą oponować ) się zjawię. No i byłbym zapomniał... jestem właśnie z Warszawy
Ostatnio edytowany przez Marchw (2007-10-31 20:20:16)
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
[ Wygenerowano w 0.028 sekund, wykonano 11 zapytań ]