Nadeszla chwila, by oswietleniu zadoscuczynic, wdziecznoscia za profila.
Taka prawda dla tych co wiare we swiatlo w jakosci pokladali. Dosc z tym jezykiem, czas zajadz sie szczegolami..
Od kiedy zaczela sie misja z ukladaniem swiatla w konkretne uformowane krztalty? Juz Marcel Proust wspominal jak to w dziecinstwie, byl na seanscie, na ktorym prezentowano magiczna latarnie..To byl prototyp reflektora profilowego z kondensujaca optyka, ktora slozyla wyslaniu wiazki swiatla przez przesuwane mechanicznie przezrocza, powiekszane nastepnie optyka wyrownujaca kontrast,w dlugim tubusie przedniej lunety...No wlasnie Luneta, Galileusz..,a moze jeszcze wczesniej? Greckie zwierciadla kondensujace.
Minely cale epoki, na swiecie rozwijala sie technologia i zaraza..,mijaly dynastie. Pojawil sie wynalazek Bella, potem Sir Edissona. Potem juz z gorki..Lawina runella.Teatry zmienialy oswietlenie gazowe na elektryczne.Lampy lukowe byly wykorzystywane, odtad powszechnie az, do 50ych lat minionego wieku.
W Polsce pierwszym teatrem, ktory posiadal reflektory punktowe byl Teatr im. J. Slowackiego w Krakowie. (Uzyte po raz pierwszy w spektaklu Hanusia Hauptmana) No i patrzcie mili,to juz..sto lat kiedy kinematograf opanowal calkowicie glob ziemski pozwolilo rozwinac technologie przypisywane reflektorom profilowym.
Wlasciwie- a co to jest reflektor profilowy?
Najprosciej jest to aparat oswietleniowy zaopatrzony w reflektor i uklad optyczny, kondensujacy, rozszezajacy i wyrownujacy. Obraz jaki powstaje w wyniku skupienia wiazek swiatla jest monochromatyczny, o charakterze korpuskularnym.To wlasnie daje efekt mocnego skupionego skolimowanego swiatla. Kondensujace uklady, maja to do siebie ze ukladaja wymieszane ze soba dlugosci fal swietlnych w calkowicie, mocny stromien, ktory nastepnie musi byc rozszezony ugieciem sferycznym pierwszej soczewki. Tam powstaje maly problem. Pojawia sie efekt pryzmatu. Soczeka rozszczepia obrys najwiekszego ugiecia swery, na polichromatyczne stosunki dlugosci fal swietlnych(podchodzacych najczesciej widmowo pod pasmo fali niebieskiej, i fioletu). Do usuniecia tego efektu slozy zlapanie kontrastu, na nastepnej soczewce. Kolejnosc jest taka. 1 Reflektor 2 Soczewka kondensujaca 3 Soczewka balansujaca kontrast(optyka przenoszaca obraz) 4 Soczewka powiekszajaca(optyka przenoszaca stopien odwzorowania)
Tak po krotce powstal nam obraz. Teraz mozemy go dowolnie formowac, poprzez kadrujace blendy(Noze zaciskajace sie na strumieniu swiatla odcieciem skolimowanej wiazki kondensacyjnej, i bedacw odrazu odwzorowaniem powstalego obrazu, ktory dopoki nie zostanie skontrastowany, jest podwujny.
Dzieki noza kadrujacym ograniczamy pole swiecenia aparatu. Ma to szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach.
Teatr szczegolnie lubuje sie w uzywaniu swiatla punktowego. Zaleta jednak lampy profilowej bedzie tutaj szeroka gama uzyskiwanego rodzaju swiatla.Od rozmytej plamy ,po ostre krawedzeie. Kadry i swiecenie przez maski gobo-(bedace odwzorowaniem cienia jaki sie tworzy poprzez przepuszczane przez elementy wzoru swiatla).
To jest najwyzsza zaleta lampy teatralnej, iz moze ona miec zunifikowany sposob pracy na scenie(Choc teatr bardziej posluguje sie swiatlem stworzonym do emisji w okreslonym celu. Pewne typy lamp maja sobie tylko przeznaczony zakres pracy). Pole pracy lampy profilowej jest praktycznie nieograbiczone w danym zakresie parametrycznym zecz jasna uzywanej optyki.
I stad wlasnie mamy stopniowanie optyki lamp profilowych. O stalym zakresie katow swiecenia, lampy z optyka do 35*, beda mialy pole pracy jako lampy frontowe. Daja one przy dlugich dystansach bezpieczna transmisje wiazki swiatla, bez wiekszej straty na jej emisyjnosci. Najbardziej popularne katy dla tych lamp mamy w przedzialach 5*-7.5*, 10* , 19* , 14-35*. Sa to lampy najscislej zecz obrazujac, od bardzo punktowych, przez szersze wiazki do swiatel planu, nalezacych do gropy lamp frontowych- dalszej odleglosci.
Nastepna gropa lamp to lampy dzialajace w pewnym zakresie. Najpopularniejszy zakres(i slosznie) maja lampy z optyka 25*-50* W tym zakresie miesci sie przedzial katowy lamp o stalym kacie swiecenia 36*, bedacych z powodzeniem na uslugach baletu, jako swiatlo modelujace, oraz lamp w przedziale 50* i 90*, wypelniajacych plan.
Mamy wiedz cala generacje typow optycznych swiatla profilowego.
Jakie firmy sa wiodace na tym polu?
Ja z pelna odpowiedzialnoscia okresle mianem lamp teatralnych, te ktore sa we wlasciwym uzyciu w rekach technika stosowane. Spotkalem sie juz z odwrotnym montazem kieronku, co przy typie refleksji aksjal nie ma takiego znaczenia, ale w kazdym zastosowaniu ukladu optycznego-zawsze, gdyz odwzorownie ukladu bedzie zawsze odwrotnie proporcionalne wzgledem obrazu. Ogolnie, w dalszych czesciach rozwazan na temat Reflektorow profilowych bede stanowczo chcial odniesc sie do Modeli Selecon Pacyfic(z optyka opierajaca sie na zasadzie tzw zimnego lustra), ADB Warp (Ktory jest absolotnym dzielem techniki profilowej naszej epoki-powiem o tym w nastepnej subskrypcji tego watku) oraz ETC S4 orat ETC Jr Zoom( Ktore daja rade na mase w opcji profesjonalnego swiecenia-ale juz nie tak kompaktowo jak Selecon czy Warp).
Teraz zapraszam na zaslozony odpoczynek zmeczonym czytaniem tego watku, ocza ciekawj tematu mega osobistosci, odkrywaczy kulis techniki oswietleniowej...I Teraz wasze oczy zaweza swuj stromien jak IRIS BLENDA, i ..,niech pochlonie was wszechobecna maska gobo.
Szaman czubofilius i jego diaboliczna swita profesjonalistow z teatru mowi dobranoc calym szeregom lamp typu PAR64, na przednim moscie. Niech wam reka uschnie od takiego frontu.
PA.
Vari-Czub.Chirurgia oświetlenia scenicznego wraz z dyslekcją i czystym strumieniem świadomości,wraz z fizycznością pracy,i ochota do tworzenia.Wraz ze wszystkim co związane ze światłem..,i jeszcze pewne przemyślenia.